Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Khamis, 8 April 2010

Selipar Nippon Untuk Farhana

 

Sedang aku sibok-sibok melayan Facebook, aku tenampak seseorang post comment kat kawannye. Maybe kawan sekolahnye kot. Aku sendiri tak kenal. Comment tersebut menggunakan bahasa Nippon. Lalu aku dengan rase bangge nak jgak menyibok menanye..ape makne ayat Nippon ni?? Kawan aku sorang ni namenye Farhana, die mmg terer cakap Nippon. Aku mulenye takot nak kawan ngan die, maklumlah dulu Jepon takluk tanah Melayu. Tapi si Farhana ni takde kene mengene pon dengan penaklukan Jepon dulu. Die cume made in Japan. Born in Japan. Her parent terer cakap Melayu. Mmg orang Melayu pon. Cume menurutnye her parent get married in Japan. so, time tu die mmg xkenal ape itu Melayu. Makanan ke, pakaian ke, jenama kerete ke? Die taktahu.
Sampai lah die hidup di bumi Matahari Terbit tu selama 3 tahun, die pon balek la Tanah Melayu.  Ketenye, mule-mule die mmg xmau makan makanan macam kite orang Melayu yang terkenal dengan makanan asasinye, nasi. Maknye pon terpakselah cari beras berkanji yang dah biase diamalkan kt Japan.

            Adoyai. Dah panjang cite aku nih. Tak masuk tajuk langsung. So, tujuan aku tulis tajuk ni, mmg aku nak hadiahkan sepasang selipar jepun. Si Farhana ni telah post komen ke seorang kawannye dalam bahase Nippon. Aku pon lupe ape bentuk dan bunyik ayatnye cmane..So, aku dengan rasa terpinga-pinganye bertanye. Oit, ma makna haza sentence?(apa maksud ayat ni?)…..Farhana mnjawab:…aku nak kasut baru(lebih kurang camni la ayatnye)
Safwan VanDer :          oh ko mntak kat die..so, aku no related lah…
                                    Kalo ko mntak aku boleh aku bg kasut baru…
Disebabkan ko made in Nippon, so, aku nak bg selipar buatan Nippon. Mesti ko suke kn??





Farhana :                      eh..slipar tu sorng je la pkai..haha..nanti kalo aku da kawen takkan nak pakai slipar Nippon ni..ni untuk jamban je…hahaha..(lebih kurang macam ni ayatnye)

My personal comment: aik. Aku cite pasal slipar..die masuk bab kawen.. aku rase                                                                      Farhana ni da tak sabar nak kawen kot..hehehekk..

Banyak lagi perbualan aku ngan Farhana time tu. Tpi maklum lah. Kepale hotak aku ni terlalu kuat ingatan sampai da tak boleh ingat pe lagi perbualan tu…kepada Farhana.. jangan marah atau kecik hati. Aku bergurau jerk..sekian wassalam…

hamba ALLAH©

1 ulasan :

Tanpa Nama berkata...

erkk..keje nyer taw nk kutuk aku je..hahhhahah!!..xbek aw..tp ade ksalahan fakta..tp ko da taw kn..hehe..