Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Isnin, 19 April 2010

kisah anak durhaka!!!

satu hari ni..ade mamat ni nak ke kedai...maknye(orang jawe) berpesan. "maaaad..iki! lungo gedey. tuku iwak asin karo belachan!!" begitu pekat jawenye kdengaran...mat dengn rase malsnye terpakse pargi jugak ke kedai..eh..korang paham ke bahase jawa kat atas ni??adyai..lupe nak translate..maknenye berbunyik "maaaad..ni! pergi kedai. beli ikan masin dengan belacan!!"..hah..tu la gayenye...si mamat ni sudah berusia30 tahun hidup disebuah kampung yang terpencil....tapi jodohnye belom ketemu..




 suatu pagi tu, mamat duduk disamping maknye, Limah yang amat-amat dicintai.."Mak..mat rase mat nak kawen lah mak.." 
"maknye menjawab..ko kene belaja dulu"....lalu mamat membantah " belaja apenye mak..Aku da nak tue ni..sampai bile nak jdik cmni? Aku teringin benar nak anak bini, semua kawan aku dah kawen..aku ni orang pandang macam tak laku" nada mamat ni makin meninggi pulak.."dengar cakp mak!! ko kene belajar dulu!!" maknye, Limah jugak tak berputus asa dengan pendiriannye.. Akhirnye..mamat berang.. lalu terkeluarlah kata-kata ni "Aku tak kira..aku nak kawen jugak..Aku dah ade calon..aku nak ke KL..aku nak jumpe awek aku tuh..dan kawen kt KL tuh...mak takboleh halang aku!!"  sejurus itu si mamat kemas pakaian dan terus blah!..maknye yang tampak tenang..walaupon kegalauan hatinya betul2 mengundang kesedihan... lalu hatinya bermonolog..'mat..ini ke layanan ko kat mak..mak benar2 kecewe ngn sikap ko ni mat...tak ingat ke ko dulu mak basuhkan ko..mandikan ko..ko suke bermanje ngan mak..mge ko bahagie ngan orang yang ko pilih tu..sape lah mak ni pada hati mu mat"...


mamat yang hanye berbekalkan wang sejumlah RM3000 hasil kerja kebun arwah ayahnya terus menuju ke destinasi..


"dyla..abg mat akan mengahwini dyla..sudikah dyla??"
"Abg mat dah sedia ke?" tye dyla sambil tsentum manje..
"abg da terlebih sedia sayang..abg siap bawak RM3000 untuk mas kawen nnti.."
"oke la..ttpkan tarikh kite nikah.."arah dyla dengan manje...aeshh gedik pulak..
"how about minggu depan?"aiceh mamat anak jawe ni pandai pula cakap omputih dah la ngade2 cakap omputih..broken plak tuh.. ... mereka pon bersetuju....




seminggu pon tiba......


pak imam      :   dah sedia??
mat                :    dah tuk..
pak imam      :   baiklah sebelum tu..saye nak tye...awak tau beristighfar?
mat                :   (dengan gabranye) er..tau tok senang je...istipar tu...
pak imam     :    'istipar? bia btol bdak ni..'(dalam hati) baiklah..awak bace istighfar...
mat               :    segan lah tuk...ramai kat sini... saya cadangkan tuk imam bace dulu nanti saye                        teruskan...
pak imam     :   (aik..aku pulak kene istighfar?aku yang nak kawen ke ni?) baiklah...astaghfirulaaahal aziiim allazhi....hah, sambung!!
mat               :  errrr.....allazhi...yuas wisufi sudu rinnaaaas...minal jinnatiwannas...
pak imam    :  masyaAllah...ini isghfar baru ni..bagus..(taknak bagi mamat tu malu..tok imam ok je lah...


bakal pengantin perempuan yang mencuri2 dengar perbualan antara bakal suaminya dengan pak imam terus pengsan.....




              Mat sungguh kecewa dengan keputusan yang dilakukan oleh dyla. Kekasih hatinya, dyla telah mereject mat idop-idop. Katenye "mat carilah orang lain," tu je jawapannye. Namun kata-katanya itu cukup meruntunkan emosi dan meluluhkan jiwa raganya. kekasih yang amat dicintai sebelum ini, yang pernah membuat perjanjian sehidup semati, kini baru dia tahu, kata-kata hanya sekadar penyedap ayat, pemanis bicara. 




Mat jalan mundar-mandir. Fikirannya buntu. Jalan sambil matanya berkaca, sedih mengenangkan peristiwa dulu. dia tekad untuk memilih jalan sesat yang nyata, bunuh diri. 




Limah duduk bersimpuh di atas tikar hasil anyamannya sendiri, sambil mengenangkan nasibnya. Tiba-tiba hatinya terdetik untuk merintih kepada al-Khaliq. "Ya Allah, andainya anak aku selamat diijab kabulkan, kau lembutkanlah hatinya supaya pulang menjengokku....." panjang juga Limah berdoa, namun hatinya tiba-tiba terbit rasa tak sedap hati. hatinya amat gelisah sekali. Limah sendiri tak tahu apa yang brlaku.


           seutas tali ikat lembu sudah kemas digantung. Kini tali itu disimpulkan, lalu tanpa membuang masa, Mat menyarungkan tali yang sudah disimpulkan tadi ke lehernya. dia sudah bersedia untuk menemui ajal secara paksa.......


          dyla duduk di suatu sudut di atas katilnya sambil memeluk kedua-dua lututnya. fikirannya berlegar-legar mengenangkan peristiwa pahit meninggalkan kekasihnya. Dyla amat kesal dengan sikap mat yang sambil lewa dan acuh tak acuh. Dyla mahukan suami yang baik, berilmu dan taat akan agama. Akhirnya dyla manjadi tawar hati untuk dinikahkan dengan mat setelah peristiwa di masjid itu. Selepas menanggung malu kerana tidak boleh beristighfar, dyla terus bertanya mat, kalau dan bersedia nak kawen mesti boleh baca istighfar, al-fatihah dan doa-doa lazim. Bile ditanyakan adakah mendapat restu mak. Jawapannye tidak. Itu yang membuatkan hatinya berubah. Dyla mahukan suami yang boleh membimbingnya kepada mentaati agama.

            Mat balek rumah dengan hati yang amat kecewa. Dia masih buntu dan hampir-hampir berputus asa untuk meneruskan hidup. Dia merasa bernasib baik ade seorang jirannya yang selamatkan dia dari bunuh diri. Amat melangkah ke rumahnya dengan perlahan. Dia kali ni tekad ingin memohon maaf kepada ibunya. Dia juga sedar ada hikmah ibunya melarang dia berkahwin sebaliknya menyuruhnya belajar. Dia mulanya tak sedar apa yang dimaksudkan oleh ibunya.
            Mat perlahan-lahan membuka pintu rumah peninggalan ayahnya yang sudah usang. Apabila masuk dia memeriksa seluruh rumahnya mencari ibunya. Namun hasratnya tak kesampaian. Lalu dia menjerit memanggil maknya. Namun tiada sahutan. mat mula merasa tak sedap hati, lalu bergegas ke rumah jirannya.
"pak cik! pakcik, ada nampak mak saye?" mat bertanya salah seorang jirannya dengan penuh harapan. " eerr..kamu tak tahu ke, mak kamu da meninggal?"
menderau laju darah mat mendengar cerita itu..jantungnye bagai nak gugur. "mat, bwk ngucap mat..sabarlah..semua manusia akan mati jua". mat mngagguk...


mat duduk di suatu sudut dinding masjid sambil beribadah. dia kini menjadi seorang yang amat taat kepada perintah Allah dan yang paling penting, mat tak pernah miss 1 pon majlis ilmu di masjid itu mahupon masjid lain.


cite ni..aku bukan saje2 nak gebang..namun ade mesej disebaleknye..renungkanlah.. betapa pentingnya majlis ilmu agama kepada kita dan hidup seharian kita..negara kita zaman sekarang, ruang untuk majlis ilmu itu disempit2kn..korng sendiri boleh fikir..kenapa ceramah2 dimajlis suatu ketika dulu sering kali disekat??sedangkan hiburan melampau sana sini, pertandingan akademi fantasia amat digalakkan oleh kerajaan, mentor, malaysian idol, etc. korang sedar tak, sinar islam di bumi malaysia, tanah air kita semakin berkurang??ni semua kerja sapa?tangan2 kita sendiri..renungkan la we..tak cukup dengan artis tanah air, artis luar pula dijemput membuat show di negara Islam yang kita cintai ni...apa maknanya??kerajaan jenis apa itu??apa..sahsiah itu tak boleh dicampor aduk dengan kehidupan islam?islam itu addin, syumul, menyeluruh..seluruh kehidupan kita tercatat dalam Islam..aku pon da malas nak ulas panjang2..bukan ape..aku da penat..malam2 bute ni baru klua idea....

1 ulasan :

Tanpa Nama berkata...

cececececeh..cter nk gempak je ek mat!!!..haha..eh eh..mat? bkn nme ko ke??hahahhah!!