Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Selasa, 27 Julai 2010

syukuurrr

Tiada ulasan :
alhamdulillah..
wanasykurlillah..aku masih lagi dapat bernafas di muka bumi bertuah milik mutlak Allah S.W.T



Ahad, 25 Julai 2010

soal jawab tentang cinta

Tiada ulasan :

 HUKUM COUPLE

soalan:salam.ustaz sy ingin bertanyakan tentang cinta...ad pihak yg mengatakan "kapel" itu zina...walaupun kte mmang menjaga batas2 agama adkah salah/berdosa utk berkapel?? bukankah cinta itu dituntut dalam

Jawapan: cinta adalah fitrah dalam kehidupan manusia, cinta adalah anugerah dari Allah. Islam tidak melarang manusia daripada bercinta, akan tetapi ia haruslah mengikut batasan yang ditetapkan dalam Islam. Bercinta sebelum berkahwin adalah dilarang kerana ia lebih menjurus kepada maksiat, bercinta selepas berkahwin adalah lebih baik untuk keharmonian rumahtangga. ."


HUKUM CINTA DALAM ISLAM

soalan:Kawan saya kata cinta adalah haram dalam agama Islam, maksudnya cinta adalah haram bagi golongan yang belum khawin? Adakah cinta itu hanya dibenarkan selepas perkhawinan?

Jawapan :cinta sesama insan tidak haram,cuma kita perlu menjaga adab dan garis panduan dalam percintaan tersebut.Kita tidak dibenarkan bergaul bebas di antara lelaki dan perempuan kecuali ditemani mahram, wajib menjaga aurat ketika bergaul dengan ajnabi.Menjaga tutur kata ketika berkomunikasi agar tidak bertentangan dengan syariat Islam."


HUKUM DEGAR LAGU JIWANG

soalan:adakah haram jika mendengar dan menonton filem2 dan lagu cinta... tetapi sekadar mendengar dan menonton dan tidak mendatangkan kemabukan jiwa

Jawapan: Sekiranya lagu-lagu dan filem-filem cinta tersebut membuat membuatkan kita leka dan lalai daripada mengerjakan tanggungjawab terhadap Allah ia adalah haram. "


ADAKAH CINTA DILARANG DALAM ISLAM???

soalan : Saya ingin bertanya mengenai cinta di dalam islam. Adakah bercinta dilarang di dalam islam?

Jawapan: Islam tidak pernah melarang percintaan. Malah ia amat dititikberatkan di dalam agama ini. Walaupun begitu, hanya cinta yang berlandaskan garisan yang telah ditetapkan dan memenuhi kehendak Syara’ sahaja yang dibenarkan. Contohnya seperti firman Allah S.W.T dalam Surah ar-Rum ayat 21 ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ
maksudnya: “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”. 
Bagi memupuk perasaan cinta yang suci murni, Islam telah menggariskan cara dan akhlak yang terbaik untuk merealisasikan percintaan sesama lelaki dan perempuan yang bukan mahram dan salah satu caranya adalah melalui perkahwinan seperti yang dijelaskan dalam maksud ayat di atas. Melalui perkahwinan juga dapat menjaga dan memelihara kesucian cinta itu daripada dicemari unsur-unsur maksiat dan lain2 kemungkaran"


BOLEH KE BERCINTA SEBELUM KAHWIN???

soalan : salam......adakah istilah COUPLE dalam Islam?????ataupun dalam erti kata yang lain BERCINTA sebelum berlakunya hubungan yang sah di sisi agama Islam......

Jawapan: cinta adalah fitrah dalam kehidupan manusia, cinta adalah anugerah dari Allah. Islam tidak melarang manusia daripada bercinta, akan tetapi ia haruslah mengikut batasan yang ditetapkan dalam Islam. Bercinta sebelum berkahwin adalah dilarang kerana ia lebih menjurus kepada maksiat, bercinta selepas berkahwin adalah lebih baik untuk keharmonian rumahtangga."



 DOA SUPAYA ISTERI SAYANG PADA SUAMI

soalan :Asalamualaikum. Apakah doa atau ayat bolih dibaca supaya suami sayang pada isteri?

Jawapan: Wa Alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh, Antara ayat yang boleh diamalkan bagi mengekalkan perasaan cinta dan kasih sayang pasangan kita hanya untuk kita:
ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ
Katakanlah: Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani. 
Surah Ali Imran ayat ke-31.


Silaturrahim

Tiada ulasan :
Baginda s.a.w. bersabda: "Tidak ada perbuatan hasanah yang lebih cepat pahalanya daripada menghubungi keluarga dan tiada dosa yang layak disegerakan pembalasannya didunia diamping siksanya kelak diakhirat seperti putus hubungan kekeluargaan dan berlaku zalim aniaya."
                        Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Amr bin Al'ash r.a. berkata: "Seorang datang kepada Baginda s.a.w. dan berkata: "Ya Rasulullah, saya mempunyai keluarga yang saya hubungi tetapi mereka memutuskan hubungan kepadaku. Saya baik kepada mereka tetapi mereka zalim kepadaku dan saya tolong membantu mereka dan mereka berbuat jahat kepadaku, apakah boleh saya membalas perbuatan mereka dengan perbuatan yang sama?" Jawab Baginda s.a.w.: "Tidak, sebab jika kamu membalas mereka, maka sama dengan mereka, tetapi hendaknya engkau tetap mengambil cara yang lebih baik dan tetap menghubungi mereka, maka selalu engkau akan mendapat bantuan dari Allah s.w.t. selama engkau berbuat demikian."
                        Tiga macam dari akhlak orang ahli syurga, tidak terdapat kecuali pada orang yang baik, pemurah hati iaitu:
  • Berbuat baik kepada orang berbuat jahat kepadanya
  • Memaafkan orang yang zalim kepadanya
  • dan berbaik2 kepada orang yang bakhil kepadanya
                        Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Adhdhahaak bin Muzakim ketika menafsirkan ayat yang berbunyi: "Yamhu Allahu maa yasya'u wayuts bitu." (Tafsirannya) "Sesungguhnya seorang itu adakalanya menyambung kekeluargaannya padahal umurnya sudah tinggal tiga hari, tiba-tiba Allah s.w.t. menambah umurnya hingga tiga puluh tahun, dan adakalanya ia memutuskan hubungan kekeluargaan sedang umurnya masih sisa tiga puluh tahun, maka dipotong oleh Allah s.w.t. menjadi hanya tiga hari."

Maimun bin Mahran berkata: "Tiga macam yang tidak dibezakan simuslim dengan kafir iaitu:
  • Siapa yang berjanji kepadanya maka harus ditepati baik kepada muslim atau kafir
  • Dan kepada keluargamu harus kau hubungi baik ia muslim atau kafir
  • dan siapa memberi amanat kepadamu harus kau kembalikan kepadanya baik ia muslim atau kafir


sumber : http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/silaturrahim.htm
lebih detail : http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/silaturrahim.htm

aku amat suke dengan entry kali ni. entry kali ni semate2 nak memotivasikan diki aku sendiri dan para pembace bloggie..so, kite sbgai umat Islam, agama yg terpilih menganut agama yg diredhai Allah, mestilah menjaga hubungan kite sesama muslim.. "Sesungguhnya Islam itu bersaudara"

Firman Allah S.W.T
ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ
19. Surely (the only true) faith in Allah?s Sight is Islam. Those (the Jews and the Christians) who were given the Scripture disagreed among themselves (about Islam and refused to accept it) only after true knowledge has come to them concerning its truth; (and this disagreement is) out of mutual jealousy among themselves. He who denies Allah?s Revelations should know that Allah is swift in His reckoning.

Khamis, 15 Julai 2010

lirik tika dinihari - Devotees

Tiada ulasan :
video

Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg ini
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg Aku lalui
kecuali dengan patuh kepadamu

Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namamu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan mu

Ya Allah Tuhanku
Yg merubahkanku Tetapkanlah
Hatiku Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua taat akan perintahmu

Tuhan
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti
Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami

Tuhan
Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami


i like this song...
i'll tell you all about the song soon...

Waaaaiit!!!!*haha*



Isnin, 12 Julai 2010

Ibu..oh Ibu!!

Tiada ulasan :
oh bondaku!!
rindunye aku kat ibuku..
sepanjang aku kt Terengganu, setiap hari ibuku bertanya khabr. begitu jugak ayahku. aku rindu semua famili aku..
bile lah aku dapt balik..


ibu, ayah, adik2 sume..aku rindu kt korang semua..
balek je selangor nnti nak pelok ibu ayah...nak ngalir air mate ni ha..
huhu..xsalahkan aku nagis sbb rindukan famili?huh..