Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Khamis, 22 April 2010

pada pendapat aku la...


Pada pandangan aku, baik pompuan zaman skang atau pompuan yg dtg dari masa depan banyak memandang kepada lelaki yg boley bagi jaminan kewangan sebagai syarat utama jadi calon suami. Syarat seterusnya barula baik hati, jujur, bersih, cekap, amanah, bertanggungjawab, sedap mate memandang…..bla..bla…bla. Aku tak cakap sume pompuan. Tapi banyak yang camtu. Selalu aku akan cakap ‘betulkan aku kalo aku salah’. But this time, aku akan ckp ‘Kalo korg (berumur 25thn keatas dan masih bujang) nak betulkan ape yg aku cakap, aku tadehal. Tapi kalo korg tipu diri sendiri, aku takleh nak betulkan.’ Realitinya lelaki kalo setakat ade sekeping hati yg ikhlas je mmg tak cukup. Mesti ade berkeping2 kertas yg ade gambar Agong.
Duit bukan segala2nye tp segala2 memerlukan duit. Memangla duit taleh beli sihat tapi duit bley bli ubat. Duit taleh beli ilmu tapi duit bley beli buku. Duit taleh bli cinta tapi duit boley beli bunga. Beli topup nak call awek pon pakai duit. Pada aku satu je taleh beli ngan duit. Senyuman dibibir yg lahir dari hati kerana perasaan ikhlas taleh dibeli dgn duit.
Sebenarnya memang patut pompuan memandang pada lelaki yg boley bagi jaminan kewangan. Malah mmg perlu diambil kira sebagai jaminan masa depan. Dan cari rezeki pon mmg da jadi tanggungjawab lelaki. Pun begitu, orang yg bertanggungjawab takkan anggap sesuatu perkara tu tanggungjawab satu pihak je.
Mebi arini kita kenal seseorg tu hidup senang. Bahagia kata org. Tapi penah tak tebayang kalo tetiba datang ujian tuhan si lelaki ni dilanda tsunami masalah kewangan? Bley ke nak idup susah sesame? Maklumla langit tak selalu cerah tapi tak ramai pompuan yg sanggup tunggu awan mendung berarak pergi. Tu yg selalu gado bile da biasa idup senang tetibe jatuh susah. (Cam aku plak, idup susah. Bile aku da senang, lupe diri.)
Kepada kaum adam, ayuh kita buktikan. Takde lelaki yg tak jatuh tapi sang juara bangkit dan bangun utk berjuang semula. Berlari bukan pandang kebawah melihat kaki tapi pandang kedepan menuju destinasi.
Kepada kaum hawa, jgn la pandang pada harta dan rupa semata2. Pandanglah kepada seseorang yang dapat buat korang tersenyum, kerana hanya senyum yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah.

p/s: Dalam hidup, seringkali kita lebih banyak dapat apa yang kita tanak. Dan bila kita dapat apa yang kita nak, akhirnya kita tahu bahawa apa yang kita nak kadang2 tak membuatkan hidup kita menjadi lebih bahagia. So, bukan kesempurnaan yg patut kita cari, tetapi kesefahaman. 

2 ulasan :

Tanpa Nama berkata...

ok2..bg aku lak..mmg ade pmpuan jnis cmtu..tp klo aku la..aku xmgharapkn pon duit laki tu..sbb aku ade hrte sndr..n kerjaye sndr..hnye nk keikhlasan je..tp lelaki lg byk pndang rupe pmpuan brbnding pmpuan..sbb pmpuan selalu jd bhn xperiment lelaki..nmpk je yg cntek tros kebas..hahaahh!!..andai kate pmpuan tu hnye suri rumah je..klo si suami tu keje di ofis..phm2 jela mate keranjang laki tu da mule..si bini dirumah lak sebok mlayan kerenah ank2 kt umah..sng cter r..bini dirumah xseselera awek kt luar sne..haha!! bg aku la..tp aku taw ko xcmtu kn?? ko kn bek..hahahah!!

SafwanRahman berkata...

yaaa..telah diakui aku ni baek..haha..ak hanya utarakan pndapat aku jeerr..