Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Ahad, 6 Mei 2012

Syaitan takut pada Saidina Umar

Diriwayatkan drpd Muhammad bin Sa’ad bin Abi Waqqas drpd ayahnya, bahawa Umar bin al-Khattab memohon agar diizinkan masuk ke dalam rumah Rasulullah s.a.w. Ketika itu ada beberapa org wanita Quraisy sedang berbincang-bincang dgn Rasulullah dn mereka berbicara dgn nada suara yg agak kuat, melebihi suara Rasulullah s.a.w.

                Ketika Umar masuk, mereka segera berdiri dan menurunkan hijab. Setelah diberi izin Umar masuk ke rumah Rasulullah s.a.w sementara Rasulullah tertawa.


                Umar bertanya : “ Apa yang membuatkan kau tertawa wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab : “Aku hairan terhadap wanita-wanita ini. Ketika mereka mendengar suaramu segera mereka berdiri menarik hijab.”

                Umar berkata : “sebenarnya engkau yg lebih layak disegani wahai Rasulullah.” Kemudian Umar berkata kpd wanita-wanita itu : “ wahai para wanita yg menjadi musuh kpd nafsumu sendiri, bagaimana kalian segan terhadap diri dan tidak segan terhadap Rasulullah?” Mereka menjawab : “ Ya engkau lebih keras berbanding Rasulullah s.a.w. “

                Kemudian Rasulullah bersabda : “ Jangan memulai pembicaraan wahai Ibn al-Khattab. Demi Allah yg jiwakuberada dlm genggaman tangan-Nya, sesungguhnya tidaklah syaitan menemuimu sedang berjalan di suatu jalan kecuali dia mencari jalan lain yg tidak engkau lalui.”

Diriwayatkan drpd Aisyah r.ha. bahawa Rasulullah bersabda : “ Sesungguhnya syaitan lari ketakutan jika bertemu Umar .”
Rasulullah juga bersabda : “ Umatku yg paling penyayang ialah Abu Bakar dan yg paling tegas dalam menegakkan agama Allah ialah Umar.” 

Kwn2,betapa hebatnya sahabat Rasulullah bernama Umar Ibn al-Khattab, sampaikan syaitan sendiri takut nak jumpa Umar. Kita bagaimana? Kita hanya mampu berdoa kpd Allah s.w.t supaya dihindarkn gangguan dan hasutan syaitan agak dpt kita jauhkan segala doa dan maksiat :) Banyak ayat-ayat al-Quran yg boleh kita amalkan untuk berlindung dari makhluk terkutuk ini, antaranya Surah An-Nas. Surah ini boleh menghindarkn segala kejahatan jin dan manusia. Moga apa yg kalian baca dlm blog ni, kita amalkan dan sampaikan kpd org yg belum tahu ttg ini. :)

Tiada ulasan :