Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Khamis, 10 Mei 2012

Sambut Hari IBU Haram?

Baru-baru ni, aku terdengar desas-desus yg mengatakan sambutan hari ibu adalah Haram. Ramai juga teman-teman di fb yg mempertikaikannya.


Pada pendapat aku, sambutan hari ibu tidak Haram, selagi kita tidak melakukan apa-apa ritual yg menyamai ritual agama lain, atau ber'iktiqad salah. Aku akan tunjukkan ayat-ayat sokongan untuk menguatkan hujah aku ni.


Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin atau dikenali ramai dengan Dr. Maza tidak mengatakan Haram.





Gambar atas ni perbualan antara DR.MAZA dgn Khairy Jamaluddin. Khairy Jamaluddin pon rujuk ulamak, bagus KJ ni, untung la cencalokikanmasin dpt wakil rakyat spt die. eh, apa yg aku mengarut ni ek? tak pe, abaikan.


Gambar ni pula, ialah gurauan seorang ulama, gurau-gurau seorang ulama ada isi, bukan macam kita, gurau, gelak ketawa smpai menangis, pastu tak reti ucap istighfar (yang cakap ni pon same je ) .


Jadi kawan2, kita boleh ambil kesimpulan bahawa kebanyakan ulama tak mengHARAMkan Sambutan hari Ibu, tapi tak tahu lah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Walaubagaimana pon aku dimaklumkan bahawa, di Brunei, kerajaannya mengHARAMkan, tp belum dipastikan kesahihannya, sebab borak2 ngn kwn brunei 


segala salah silap, aku mntak maaf. Sebarkan dan selamat beramal :D



Tiada ulasan :