Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Isnin, 14 Mei 2012

Bolehkah kita bersama orang bukan Islam?

Suatu hari Amin, seorang Melayu Islam ingin mengajak kawannya, Ali ke kelab malam untuk minum beer. Pada masa yang sama, Raju seorang India Hindu juga ingin mengajak kawannya Ali (orang yg sama) minum di kedai mamak.


Amin : Ali, jom malam ni kita enjoy, ikut aku pergi clubbing.
Raju  : Hei Ali, banyak baik ka? jom pergi kedai mamak, aku belanja teh tarik. Apa macam?


Maka, pilihan yg manakah Ali patot buat? Ikut Amin, atau ikut Raju?


Ali : Baiklah, saya akan ikut Raju untuk minum teh tarik di kedai mamak.


Tiba-tiba, Amin marah dan terus mengherdik Ali,.
Amin : Hoi Ali! tak sedar dirikah? Kau tu Melayu, Aku Melayu, Kau tu ISLAM, Aku ISLAM, sepatutnya kau ikut aku, bukan dengan org kafir tu!
Maka, Ali dengan tenang menjawab " Tapi kau ajak aku untuk ke Kelab malam untuk minum beer"


Amin : Tak mengapa, Aku minum beer, kau minum la air cola!
Persoalannya, adakah wajar si Ali mengikut si Amin untuk menemani minum beer di kelab malam atas dasar si Amin seorang Melayu Islam?


Kesimpulan yg boleh disimpulkan dalam cerita pendek ini, perkara penting yg perlu kita fikirkan ialah 'apa yg kita buat' bukan 'siapa yg kita buat'. Sama keadaannya jika kita mendengar ceramah-ceramah, ape yg penting 'isi'nya bukan 'siapa' yg bercakap. 


Sebagai contoh lain, jika ada seseorang bergelar ustaz, mengajak kita minum arak, kita wajib menolak dan bantah tindakan ustaz itu. Kerana perbuatan itu terkutuk dan keji, sekiranya kita tidak membuat apa-apa tindakan kita juga mendapat dosa bersubahat atas kejahatan itu.


Sebaliknya, jika seorang yg bukan Islam mengajak kita minum di kedai mamak, tak salah kita memenuhi jemputannya.






Jadi, dalam hal politik negara sekarang ni, Boleh ke Pas ikut DAP? Kenapa Tak Mahu Bersatu dgn UMNO? Maka, inilah jawapannya. Walaupun Melayu, sebangsa, seagama tetapi Pas tak mahu bersekongkol dan bersubahat dgn kejahatan yg dilakukan UMNO. 




Cerita di atas ini, aku ambil, artikel dari akhbar HARAKAH 14-17 Mei 2012. Penulis : Khalid Abdul Samad, AJK Pas Pusat dan Ahli Parlimen Shah Alam.

Tiada ulasan :