Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Isnin, 22 Julai 2013

Jawapan Sheikh Mahir Yasin al-Fahl Yang Juga dari Ahlu Bait tentang rambut Rasulullah SAW

Dalam bulan ramadhan yang mulia ini, suasana di Malaysia amat-amat 'meriah' dengan macam-macam karenah manusia. Topik yang paling hangat saya kira ialah isu khilafiah, wahabiyah, dan sewaktu dengannya. Sepatutnya masa itu diisi dengan perbanyakkan amalan ibadat, sebaliknya menjadi medan perdebatan yang tidak memanfaatkan, malah menyebabkan perpecahan umat sehingga tahap, mengkafirkan dan menyesatkan  satu-satu golongan atau jemaah. Ini akibatnya yang berlaku dikalangan masyarakat kita yang tidak berlapang dada dalam isu khilaf dalam agama. Minda tidak terbuka, disumbat dengan kebencian, persengketaan dan permusuhan. Sedangkan disana ada perkara yg lebih jauh lebih utama drpd membincangkan soal khilaf ini. 

Jadi yang terbaru, kita dikejutkan dengan kehadiran rambut Rasulullah SAW di Malaysia. Soalnya, adakah ia benar? Menurut Fathi al-Sakandary, seorang pelajar dari Mesir, beliau bertanya kepada Sheikh Mahir Yasin al-Fahl yang juga dari ahlul Bait (keturunan Nabi SAW). Kenyataanya berbunyi :


Kesimpulan yang boleh saya buat, jika anda sayangkan ahlul Bait, dan mempercayai kata-kata mereka tanpa usul periksa, kenapa tidak anda percaya dengan ahlul Bait yang lebih 'alim, malah alim dalam bidang hadith. Jadi? Apa asas kepercayaan anda? Fikirkanlah. 

Apa pon, gua nak ucapkan tahniah kepada Abg *Shamril Salleh* atau lebih dikenali dengan ShamKamikazee dan Kak Wardina Safiyyah kerana berani menyuarakan ketidaksetujuan ttg tabaruk dengan rambut Nabi (entah ye ke tidak, Wallahualam). 

Jadi, Nasihat saya, jangan cepat dan mudah percaya. Ada segolongan manusia yg mahukan publisiti dengan menggunakan nama Nabi. Ini sangatlah dilarang dalam agama. Mohon kita diberi petunjuk oleh Allah azza wajall. 


Tiada ulasan :