Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Ahad, 10 November 2013

Masalah Majlis Perkahwinan dan Tahlilan Menurut Pandangan Islam



Suatu tulisan nota kecil yang ringkas, Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah, yang telah memberi saya sedikit kekuatan ini untuk menulis suatu artikel ttg masalah yang dilanda umat Islam khususnya di Malaysia dewasa kini.

Ia adalah sebuah tulisan mengenai kajian yang ringkas mengenai bid'ah, khurafat dan syirik serta dimuatkan amalan-amalan adat Melayu yang ada unsur-unsur bid'ah yang menjadi suatu amalan yang amat popular dikalangan masyarakat.

Ini adalah satu daripada tiga ceraian kertas kerja yang bertajuk Adat-adat Melayu yang bercanggah dengan Syariat Islam. Saya mengambil tugas untuk memperbahaskan tentang majlis perkahwinan secara ringkas dan acara tahlilan yang diamalkan oleh masyarakat kita sejurus selepas kematian seseorang dalam sebuah kampung. Berbekalkan beberapa hujah dari kitab-kitab fiqh mazhab syafie, saya menyimpulkan bahawa, adalah makruh lagi bid'ah melakukan upacara Kenduri Tahlil Arwah. Kenapa? Mari baca hujah-hujjahnya. Klik ini untuk download


Tiada ulasan :