Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Selasa, 5 November 2013

Allah Ada Dimana-mana? Mari Faham



Selalu kita dengar ada yang mengatakan Allah itu berada dimana-mana. Dengan berdalilkan :

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

Maksudnya: "Dialah yg menciptakan langit2 dan bumi dlm enam hari kemudian Dia naik ke atas 'Arasy sedangkan Dia mengetahui apa yg masuk ke bumi dan apa yg keluar darinya dan apa yg turun dari langit dan apa yg naik kepadanya dan Dia bersama kamu di mana shja kamu berada dan ALLAH itu maha melihat apa yg kamu lakukan". [al-Hadid: 4]

Dan Allah berfirman lagi :

وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ

Maksudnya: "dan Dialah ALLAH yg berada di ats langit2 sedangkan Dia mengetahui apa yg kamu sembunyikan dan apa yg kamu lakukan secara jelas dan Dia mengetahui apa sahaja yg kamu lakukan".  [al-An'am: 3]


Walaupun ALLAH berada di ats langit di ats 'Arasy, namun Dia Maha Mengetahui, Maha Melihat, dan Maha Mendengar apa yg makhluk-Nya lakukan di mana shaja mereka berada. maka ALLAH bersama dgn makhluk-Nya secara haqiqi dan "bersama" menurut bahasa arab tidak melazimkan percampuran seperti mana kata org Arab: 

سرت والقمر
Maksudnya: "Aku berjalan bersama bulan".
Tidak bermaksud bulan itu berada di bumi berjalan sebelah menyebelah dgn si penutur. demikian juga bila kita bercakap telefon kita bertanya: 
آلو، من معي؟
Maksudnya: "Hello, siapa bersama saya?"

Maka difahami kalimah مع memberikan makna مطلق المصاحبة لا يلزم منه الامتزاج (semata2 kebersamaan tidak melazimkan percampuran). 

Tsabit di dalam hadis daripada Abdullah bin Mas'ud (radiallahu 'anh) kata beliau:

وَاللَّهُ، فَوْقَ الْعَرْشِ وَهُوَ يَعْلَمُ مَا أَنْتُم عَلَيْهِ
Maksudnya: "dan ALLAH berada di ats 'Arasy sedangkan Dia mengetahui apa yg kamu berada atsnya (kamu lakukan)". [HR Ibn Khuzaimah dlm al-Tauhid]. 

Kata Imam Malik bin Anas (rahimahullah):

الله في السماء وعلمه في كل مكان
Maksudnya: "ALLAH berada di ats langit sedangkan ilmu-Nya meliputi semua tempat". [al-'Arsy, al-Zahabi]. 

Oleh itu, maksud ALLAH bersama dgn makhluk-Nya hendaklah difahami secara hakikat mengikut zahir nas bahawa ia tidak melazimkan "imtizaj" (percampuran) bahkan ALLAH bersama dengan makhluk-Nya dlm keadaan zatNya berada di ats 'Arasy kerana Dia maha mendengar, melihat, mengetahui, tidak melazimkan uluww zatNya Dia terhalang daripada mengetahui keadaan makhluk-Nya.

Disediakan oleh Ustaz Asri Sobri.

Tiada ulasan :