Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Ahad, 5 Ogos 2012

SEGMEN : NAK KAD RAYA AIDILFITRI

Hah, gempak seyh tajuk neh. haha. Hari ni, budumasham belum ada mood nak story apa-apa isu semasa untuk hari ni, memandangkan jadual padat dengan aktiviti-aktiviti di kampus. Aiceh *macam Ustaz Azhar Idrus la pula

Baiklah, firstly, budumasham belum pernah join apa-apa segmen dalam dunia blogging neh. *Hek eleh, itu pon nak cerita ke? 
Sebenarnya, blog budumasham telah ditag oleg blog leen cikmisi. dalam segmen kad hari raya.
Hah, klik lah gambar banner atas ni untuk ke segmen tu eh. Sesapa yang telah follow blog abam budumasham, bolehlah join untuk dapatkan kad raya edisi terhad neh. (tambah-tambah pulak cerita).

Uhu, terharulah ada juga yang nak beri kad raya neh, sebab dari kecil tak pernah dapat kad raya. Untuk pengetahuan, kad raya juga merupakan tradisi turun temurun oleh masyarakat Melayu. Boleh tengok artikel saya yang lepas

Cuma ulangan kajian/muraja'ah. Terdapat beberapa tradisi masyarakat Melayu yang boleh diamalkan untuk eratkan lagi hubungan antara sesama Muslim. Apa dia ya?

  • Bermaaf-maafan. Bermaafan ini sangat di anjurkan dalam Islam, bukan sekadar dalam sambutan Hari Raya sahaja, tapi hari-hari biasa pun Islam sangat menggalakkan
  • Berziarah-menziarahi. Tradisi ni juga sangat digalakkan untuk memper-eratkan yang renggang
  • Bertakbir, bertahmid dan memuji Allah SWT. Tradisi ni memang tak sah kalau tiada di bulan Syawal. Bukan sahaja di galakkan dalam tradisi Melayu, tapi dianjurkan juga dalam Islam. 
Sehubungan dengan ini Allah berfirman di dalam Al Quran, ertinya: “Dan supaya kamu cukupkan bilangan puasa sebulan Ramadhan dan supaya kamu membesarkan Allah dengan Takbir dan Tahmid serta Takdis kerana mendapat petunjuk-Nya dan supaya kamu bersyukur.”

  • Pakai pakaian cantik, baru dan bersih 
  • Banyak lagilah tradisi Melayu neh. 

Eh, mengarut jauh dah ni. Ehe, tazkirah ringkas kena sentiasa disampaikan kerana firman Allah SWT :
Berilah peringatan, sesungguhnya peringatan memberi manfaat bagi orang-orang mukmin 
Dengan lafaz bismillah, budumasham nak tag Roti Vanilla untuk join segmen ni. Itu pun kalau beliau nak.

SEGMEN INI BERAKHIR PADA 12 OGOS 2012.. KAD AKAN DI POSKAN PADA 13 & 14 OGOS 2012. BILANGAN PENERIMA KAD ADALAH 25 ORANG. JIKA RAMAI RAKAN YANG MENYERTAI SEGMEN INI, BILANGAN PENERIMA AKAN DI TAMBAH.. SEKIAN

1 ulasan :

iamcikmisi berkata...

wahh, budumasham join =) ~ hahaa, orait, mekasih