Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Ahad, 5 Ogos 2012

Jadi Weblogger Professional

Bismillah.
Entry kali ni, saya nak share kengkawan, ttg blog ohsem lagi professional. Ehe, blog ni bukan dan takkan lah kot jadi blogger professional. Mana taknya, ayat masih terabur, bahasa kurang cool, design template pon kurang lagi. InsyaAllah, saya cuba menjadi blogger yang professional. menjadi blogger professional ni tak semestinya terkenal oleh seluruh pelusuk nusantara dan asia tenggara. Tak Perlu! Apa yang paling Penting neh?
Perkara yang paling penting dalam kita berblog ialah niat kita. Itu sebabnya Imam An-Nawawi dalam dua kitabnya kalau tak silap (kalau silap tegur di ruangan komen okayh) meletakkan satu hadis Nabi SAW yang sangat terkenal.

"Sesungguhnya amalan itu bergantung kepada niat...."
Ha, besar dah ni, kalau tak nmpak gak, kene pakai spec mata dua lapis. Segala amalan mestilah dengan niat yang baik. Apa tujuan kita berblog?InsyaAllah, set kan balik minda kita. 
"Aku Berblogging kerana Allah Taala"
Sebab apa saya beriya sangat suruh orang niat berblog kerana Allah? yelah, supaya tulisan kita di blog tak menjadi sia-sia, malah boleh main saham-saham kat akhirat naa. banyak yang kita share di blog, insyaAllah, Allah maha Kaya. yang penting niat. Hehe

Sebenarnya, sebelum-sebelum ni, saya pernah blogwalking. Tapi dah lepas, maknanya past tense la kan? BLOGWALKED. kui kui.

Antara blog yang selalu saya usha-mengusha ialah blog angelpakaigucci. Serius blog ni memang ohsem. blog ni dipercayai seorang ikhwan dalam IKRAM. Saya pun kurang jelas sangat tentang ini. Cuma apa yang pasti, tulisan dalam blog beliau membuatkan daku jatuh cinta dengan ayat-ayat cinta nya. Ahak. Serius tak bosan.

Semasa saya explore-explore di blog tu, saya terbaca di chatbox anggelpakaigucci. Dia tawarkan sedikit tutorial blog untuk panduan si angelpakaigucci. Maka,saya pon klik dan terus ke laman blog si penegur itu. Nama blog itu USYAHIDU™.

Oh Tidak!! Kenapa bahasa-bahasa mereka sgt gempak ni? Kadang-kadang baca tulisan mereka, terasa kepala ini diketuk-ketuk dengan kuat. Sebab nasihat-nasihat dlm blog itu sgt terkena atas kepala saya. Maka, mengalir air mata ini laju-selaju-lajunya.
 
Eh kawan-kawan. kata-kata atas ni cuma baru pendahuluan. Hehe. Point pentingnya ialah kata-kata how to be a professional weblogger?


Dengan lafaz bismillah, saya copy ayat ni dari blog USYAHIDU™.



Allahu bismik.
Senang saja *ice breaker*. Pertama, yakin diri boleh. Let's break the falcon's cage. Uh tidak sangka ini semua perlu ditulis semula *keralatan yang tak boleh blah*. Saya pun tidak sangka ia semudah ini untuk mengendali blog. Saya mulakan dengan sedikit hangatan ya.
Kalau dah pandai, tak payah solat
Saya tak melawak, bukan juga tersilap taip. Apa ertinya payah?. Sama dengan susah kan?. *Wink!* anda pasti sudah nampak deh. Okeh,cheer up. Jum mulai.

Untuk memecut prestasi blog anda, sangat perlu anda jadikan hitam putih. Pertama atas niat. Macam yang Imam Nawawi letakkan usul pertama ialah niat dalam kompilasi hadith 40nya. Tujuan anda berblog, weblog, word tekan ke apa ke. Apa tujuannya?. Untuk kita kongsi, awak pun kongsi. Atau untuk award of hottest website of nuffnag. Nak cari populariti.

Terus pada tips-tips yang ingin saya kongsikan. Saya sarankan anda:
  • Buang gedget clock
  • Buang gedget celendar
  • Buang gedget music player
  • Gabungkan semua blog lists ke dalam satu link list
  • Buangkan semua animation apps
Sekarang saya terangkan kenapa. Cuba lihat bottom-right system traykamu, dah ada jam kan?. Di screen saver HP pun ada kan?. Kalau pakai jam tangan, lagi lah ada. So, untuk apa perlu lagi clock gedget? *saya tak tahulah kalau anda cuba nak tunjukkan waktu bukan Malaysia,that's really make sense*. Itulah halnya juga dengan celendar gedget.

Tentang music player. Tiada bunyian yang lebih tenang daripada sunyi. Tambahan pula, sesetengah pembaca sudah ada muzik sendiri yang didengar. So, kalau korang suka sangat nak MEMEKAK!, silakan buat apa yang anda mahu.

Blog lists pula, saya sarankan anda kompilkan dalam satu link list. Senang cerita, buat macam saya saja. Kelaskan dengan meletakkan simbol, words office have plenty of that. Simbol love untuk keluarga,star untuk yang lain-lain. Kalau kamu-kamu nak pakai smiley pun buleh. Nah (^0^)!,,,

Yang ini penting. Tolong buangkan semua aplikasi beranimasi. Saya pernah beberapa kali menggerutu menunggu donlod post gara-gara terlalu banyak gedget animasi. Tidak perlu rasa rajin nak letak video kucing berguling-guling walaupun dia lebih comel dari saya *jolok tekak, muntah*.
Menjadi blogger yang mengemudi dengan matang.

Alhamdulillah. Hehe, antara yang paling saya menarik dengan kenyataan ini ialah :
Terus pada tips-tips yang ingin saya kongsikan. Saya sarankan anda:
  • Buang gedget clock
  • Buang gedget celendar
  • Buang gedget music player
  • Gabungkan semua blog lists ke dalam satu link list
  • Buangkan semua animation apps
Secara jujurnya, saya kurang berminat nak kunjung sesebuah blog yang dipasang dengan music player, krn ini sangat mengganggu fokus saya untuk membaca blog. So, ingat tips ini, kalau saya buka blog sesorang dengan music player, insyaAllah tak teragak-agak nak tutup, melainkan ada isu-isu yang urgent.

Nak berblog, tak perlu serabut-serabut dengan macam-macam gadget mcm clock gadget, calendar gadget, music player, ini hanya MELEMBAPKAN internet orang yang nak tengok blog kita, then kita yang nak baca rasa menyampah nak tunggu. Hehe. Okaylah kengkawan, nak gi bace tulisan baru oleh Inche Gabbana di Angelpakaigucci

5 ulasan :

iamcikmisi berkata...

salam.. hahaa> aiyoo, blog cikmisi pom ade musicplayer.. =(.. warghh ! tp ad button pause kn? hehe> xksah pom..

niat kerana ALLAH> mekasih atas perkongsian.. *erk, kalo nak suka2 join segmen jek, bleyh ? hehe :D

SafwanRahman berkata...

HEHE, boleh2. takde hal. asalkan tak melanggar syarat dlm hal-hal fiqh muamalat. HEHE. Tp seeloknye, kita berblog untuk dpt saham di akhirat juga, bukan saja di churp churp. HEHE

iamcikmisi berkata...

> "tak melanggar syarat dlm hal-hal fiqh muamalat" <

erm..bleyh je sbnarnya kalo nak cari, tapi kalo nak mntak admin blog budumasham neh watkan satu entry bleh tak ? fasal 'fiqh muamalat'.. kalo sudi lah..kalo tak sempat tak pe lah.. *usaha tangga kejayaan*..saya usaha cari =)*malu tapi,erk xbrpa tau =(

SafwanRahman berkata...

InsyaAllah. sebenarnye, skop fiqh muamalat tu sgt lah luas.. Cik misi boleh ke Zaharuddin.net

Pakar fiqh muamalat semasa :)

iamcikmisi berkata...

mekasih tau ~ =)