Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Ahad, 25 Julai 2010

Silaturrahim

Baginda s.a.w. bersabda: "Tidak ada perbuatan hasanah yang lebih cepat pahalanya daripada menghubungi keluarga dan tiada dosa yang layak disegerakan pembalasannya didunia diamping siksanya kelak diakhirat seperti putus hubungan kekeluargaan dan berlaku zalim aniaya."
                        Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Amr bin Al'ash r.a. berkata: "Seorang datang kepada Baginda s.a.w. dan berkata: "Ya Rasulullah, saya mempunyai keluarga yang saya hubungi tetapi mereka memutuskan hubungan kepadaku. Saya baik kepada mereka tetapi mereka zalim kepadaku dan saya tolong membantu mereka dan mereka berbuat jahat kepadaku, apakah boleh saya membalas perbuatan mereka dengan perbuatan yang sama?" Jawab Baginda s.a.w.: "Tidak, sebab jika kamu membalas mereka, maka sama dengan mereka, tetapi hendaknya engkau tetap mengambil cara yang lebih baik dan tetap menghubungi mereka, maka selalu engkau akan mendapat bantuan dari Allah s.w.t. selama engkau berbuat demikian."
                        Tiga macam dari akhlak orang ahli syurga, tidak terdapat kecuali pada orang yang baik, pemurah hati iaitu:
  • Berbuat baik kepada orang berbuat jahat kepadanya
  • Memaafkan orang yang zalim kepadanya
  • dan berbaik2 kepada orang yang bakhil kepadanya
                        Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Adhdhahaak bin Muzakim ketika menafsirkan ayat yang berbunyi: "Yamhu Allahu maa yasya'u wayuts bitu." (Tafsirannya) "Sesungguhnya seorang itu adakalanya menyambung kekeluargaannya padahal umurnya sudah tinggal tiga hari, tiba-tiba Allah s.w.t. menambah umurnya hingga tiga puluh tahun, dan adakalanya ia memutuskan hubungan kekeluargaan sedang umurnya masih sisa tiga puluh tahun, maka dipotong oleh Allah s.w.t. menjadi hanya tiga hari."

Maimun bin Mahran berkata: "Tiga macam yang tidak dibezakan simuslim dengan kafir iaitu:
  • Siapa yang berjanji kepadanya maka harus ditepati baik kepada muslim atau kafir
  • Dan kepada keluargamu harus kau hubungi baik ia muslim atau kafir
  • dan siapa memberi amanat kepadamu harus kau kembalikan kepadanya baik ia muslim atau kafir


sumber : http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/silaturrahim.htm
lebih detail : http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/silaturrahim.htm

aku amat suke dengan entry kali ni. entry kali ni semate2 nak memotivasikan diki aku sendiri dan para pembace bloggie..so, kite sbgai umat Islam, agama yg terpilih menganut agama yg diredhai Allah, mestilah menjaga hubungan kite sesama muslim.. "Sesungguhnya Islam itu bersaudara"

Firman Allah S.W.T
ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ
19. Surely (the only true) faith in Allah?s Sight is Islam. Those (the Jews and the Christians) who were given the Scripture disagreed among themselves (about Islam and refused to accept it) only after true knowledge has come to them concerning its truth; (and this disagreement is) out of mutual jealousy among themselves. He who denies Allah?s Revelations should know that Allah is swift in His reckoning.

Tiada ulasan :