Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Selasa, 6 November 2012

Rebut 5 sebelum 5 (Hadith)



Post kali ini berkenaan dengan betapa berharganya sedetik waktu. Saya pernah terbaca sebuah majalah berkenaan dengan waktu. Majalah itu memberikan beberapa kata-kata hikmah yang patut di jadikan sebagai matlamat hidup.
"Jika manusia itu tahu betapa mahalnya nilai sedetik waktu itu, sudah pasti mereka tidak akan sempatkan diri dengan melepak di kedai kopi sambil borak-borak kosong"
Usia muda merupakan usia emas, kerana usia mudalah kita masih mempunyai tenaga yang cukup untuk melakukan amal ibadah sebanyak-banyaknya untuk bekalan di hari kebangkitan. Disitu jika kita berbuat amal ibadah yang banyak, InsyaAllah kita tidak akan merasa rugi hidup di dunia.


Rasulullah s.a.w., bersabda yang maksudnya: 
"Rebutlah peluang lima keadaan sebelum datangnya lima yang lain, keadaan mudamu sebelum datangnya keadaan tuamu dan keadaan sihatmu sebelum datangnya keadaan sakitmu dan keadaanmu yang berada sebelum datangnya faqirmu, keadaan lapangmu sebelum datangnya keadaan sibukmu dan keadaanmu masih hidup sebelum datangnya matimu." (Riwayat Tirmizi daripada `Amr bin Maimun al-Audi r.a)

Hadis ini sering dikaitkan dengan kematian dan nasib kita diakhirat kelak, tetapi ramai yang tidak sedar betapa hadis ini juga untuk kehidupan.

Selamat Beramal :)

Tiada ulasan :