Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Khamis, 24 Jun 2010

Puasa dari sudut Saintifik..

  
   Bulan Ramadhan makin menghampiri kita. Bagi mereka yg merasai kemanisan iman, mereka seakan tak dapat bersabar menyambut bulan mulia lagi barakah. Semoga amalan kita di bulan ini nanti diterima Allah S.W.T. So, entry aku kali ni, nak share ilmu dunia yg berkaitan dengan ibadah puasa kita. Aku tak dapatlah terangkan secara detail, tapi apa yg aku mampu saja. Sumbernya, aku dpt dari sebuah buku yg agak menarik. Dapatkan lah buku ni untuk maklumat terperinci.




Pengenalan


hipotalamus - (nama saintifik) bertindak balas dengan glikogen di dalam darah. Hipotalamus terbahagi kepada dua bahagian, iaitu Lateral Hypothalamus(Pusat Lapar) dan Ventromedial Hypothalamus Nucleus (Pusat Kenyang).  Apabila kandungan glikogen rendah, pusat lapar akan memerintahkan tubuh untuk makan dan apabila kandungan glikogen tadi sudah tinggi, pusat kenyang menyuruh tubuh berhenti makan.


Apakah yg berlaku pada sistem pencernaan semasa kita berpuasa?


Apabila Hipotalamus memerintahkan tubuh untuk makan tetapi kita berpuasa, otak akan menghidupkan program autolisis sebagai pengganti sumber tenaga. Apabila program ini aktif, seluruh bahagian tubuh menyampaikan laporan kpd bahagian tubuh yg mempunyai lemak. Selepas mendapat laporan bahawa terdapat lemak, program ini memburu lemak dan segera mengubahnya menjadi sumber nutrien (ganti makanan) dan sumber tenaga. Kedua-dua sumber ini (sumber nutrien&tenaga), seterusnya diedarkan melalui darah. Dengan kandungan glikogen dalam darah yg mencukupi, hipotalamus tidak lagi memerintahkan tubuh untuk makan.  




Mengapa Puasa bermula dengan niat?


Dalam otak, kita berniat puasa mulai dari Subuh hingga Maghrib. Dengan niat itu, apabila tiba hari siang, apabila hipotalamus mengesan kadar glikogen yg rendah dlm darah dan memberi perintah makan pada tubuh, otak segera mengambil alih tugas perintah itu. Otak mengarah kita supaya tidak makan kerana kita sedang berpuasa. Oleh kerana kadar glikogen dalam darah rendah dan kita tidak makan ataupun minum, otak memberi perintah bagi menjalankan program autolisis. Apabila lapar tapi kita berniat berpuasa, kita dapat manfaat drpd proses autolisis dan detoksifikasi yg menyihatkan dan menyegarkan tubuh.


   Apabila kita tidak berniat puasa, semasa kita lapar dan hipotalamus memerintahkan diri untuk makan, otak tidak mengambil alih kerana kita tidak berniat puasa. Otak merestui dan membiarkan perintah hipotalamus itu. Kesannya seluruh tubuh organ pencernaan bersiap sedia:

  • mulut mula mengeluarkan air liur
  • limpa mengeluarkan asid
  • hati & pankreas mengeluarkan enzim pengurai
  • otot-otot usus melakukan pemanasan bagi proses penyerapan nutrien.
apabila persiapan organ ini sudah berlaku, dan kita tidak makan, maka zat-zat kimia yang sudah disiapkan ini dapat merosakkan organ-organ pencernaan kita. perut terasa sakit dan kita boleh mendapat GASTRIK!!

alhamdulillah, siap juga penulisan aku tentang puasa ni. oleh itu, kita perlu sedar segala perintah Allah kepada kita pasti ada kebaikan dan hikmah. selamat beramal!!


Tiada ulasan :