Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Ahad, 20 Jun 2010

keciknya ilmu yg aku dapat!

mmg da jadi kebiasaan aku stiap hari sabtu minggu pertama & ke-3 aku akan ke Pej. Agama Islam Daerah(PAID) untuk menuntut ilmu bidang pengajian hadis dan tasawwuf(akhlak&ketuhanan), dan minggu ni, aku sekeluarga dapat sama2 luangkan masa untuk menimba ilmu Akhirat...dan setakat ni je lah yg dapat aku kongsikan...mudah2han kite amalkan sme2 ntuk kbaikan kite bersama..insyaAllah



  • org yg benar2 faham dlm agama dengan sepenuh2 faham, payahlah ia jatuh ke jurang kehinaan atau kejahatan dan terpelihara daripada segala maksiat.
  • Allah akan permudahkan hambanya ke syurga jika hambanya tekun dan gigih menuntut ilmu Allah. Hadis ada menerangkan, rasulullah bersabda :"barang siapa memudahkan jalannya menuntut ilmu, nescaya Allah memudahkan jalannya ke syurga".
  • org yg kuat pegangan tauhidnya tidak terpengaruh dengan segala pujian dari org laen, bahkan kembalikan segala pujian itu hanya kepada Allah, krn Allah bermula segala kebaikan dan kesempurnaan.
  • tiada taklid dalam hal tauhid. Tak sah imannya jika bertaklid dalam hal tauhid.
  • manusia ini diibarat makhluk yg mati, kecuali org yg berilmu.
  • hati yg hidup akan berasa resah jika meninggalkan perintah dari Allah
  • sebaliknya, hati yg mati tak merasa apa2 jika meninggalkan apa yg diperintahkan, malah rasa resah, gelisah dan menyesal jika tak melakukan kejahatan
ni saje yg dapat aku muatkan dalam buku nota kecilku..yg laen aku tertidur, terleka, terangan2 atau terborak..jika ada kesalahan dalam penulisan ini, sila tegur..

sabda nabi S.A.W: "ballighu anni walau ayah" ertinya sampaikanlah kamu drpadaku walau satu ayat!

wallahu'alam

1 ulasan :

-NAI-sengal... berkata...

ngee~bgos2..bykkn wt cttn n kongsi..hihi