Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Ahad, 12 Januari 2014

Para Sahabat Dilanda Duka...


Gambar sekadar hiasan

Tarikh 12 rabi'ul awwal 11 hijriah adalah tarikh dimana segenap para sahabat dilanda kedukaan.

Anas Radhiallah'anh meluahkan : 

"Aku tidak pernah melihat hari yg lebih baik dan lebih terang selain pada saat Rasulullah Shallallah'alaihiwasallam masuk ke tempat kami dan aku tidak melihat hari yg lebih buruk dan lebih muram (menyedihkan) selain hari saat Rasulullah wafat"
(Diriwayatkan oleh al-Darimi)

Ketika itu, Fathimah menuturkan :

"Wahai Ayah, Rabb telah memenuhi doamu. Wahai ayah, Firdaus tempat kembalimu. Wahai ayah kepada Jibrail kami khabarkan kewafatanmu"
(Ibnu Hisyam)

Umar al-Khattab yg seolah-oleh tidak dapat menerima khabar bahawa Rasulullah telah wafat berkata :

"Demi Allah, Rasulullah akan kembali! Siapa yang menganggap bhw Rasulullah telah wafat, hendaklah pancung tangan dan kakinya!"
(Ibnu Hisyam)

Abu Bakr al-Siddiq dtg menenangkan keadaan sambil mengucapkan kata semangat dihadapan para sahabat :

"Sesiapa diantara kamu yang menyembah Muhammad, maka sesungguhnya Muhammad telah wafat, tetapi sesiapa yang menyembah Allah, maka sesungguhnya Allah maha hidup dan tidak Mati. Allah berfirman :



Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, telah berlalu sebelumnya beberapa rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh, kamu berpaling (ingkar, murtad)? Sesiapa yang berpaling ke belakang maka ia tidak memudharat sedikit pun kepada Allah, dan Allah memberi balasan kepada mereka yang bersyukur
(Surah Ali 'Imran - 144)

'Umar berkata :

Demi Allah, setelah mendengar Abu Bakr membaca ayat tersebut, aku menjadi lemah hingga aku tidak berdaya mengangkat kedua kakiku, aku terduduk ketika mendengarnya. Kini aku sedar bahawa Nabi memang telah wafat
(Sahih Bukhari)

_____________________

Betapa besarnya cinta para sahabat kpd insan bernama Muhammad.

اللهم صل على محمد وعلى آل محمد، كما صليت على إبراهيم، وعلى آل إبراهيم، إنك حميد مجيد، اللهم بارك على محمد وعلى آل محمد، كما باركت على إبراهيم، وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد

Ringkasan dari Rahiq al-Makhtum oleh Shafiyyurrahman al-Mubarakpuri

1 ulasan :

nabeelaziiz berkata...

allahuakhbar.kita pon turut sedih..