Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Isnin, 27 Jun 2011

Cara Mengatasi Right-Click Disable

Ramai para blogger yang tension dengan blogger-blogger lain yang settingkan Disable right-click pada blog-blog mereka. Bukan ape, mungkin mereka nak pelihara isi-isi entry dorg daripada diculik, aha. Tapi ramai dah yang buat setting ni termasuk aku, Alah, apelah sangat entry mereka, kalau mereka tu pengarang puisi takpelah jugak buat setting macam ni, kadang-kadang entry entah mengarut pun nak buat setting ni (akulah tu,,aha). 

Baiklah, tanpa membuang mase, aku nak ajar bende simple, yang blogger lain mungkin tak pernah buat tutorial ni, sebab kadang-kadang tutorial ni xperlu sangat, tapi bagi kaki copy & paste mungkin perlu.

But sebelum tu, korang ni faham ke ape tu Disable Right-Click Setting?......----> ni contonh die


Inilah die settingnye, bila kita right click je sesuatu blog tu, akan keluar kata-kata yang melarang kita melakukan aktiviti copy mencopy.
Mungkin korang ade tertarik dengan kawan korang punye entry, pastu nak curik, hah. aku ade penyelesaian, tapi jangan dakwe aku pulak nanti.

Ape yang ade dalam function right clik ni? Antaranya:
  • Nak bukak new tab dalam sesuatu blog
  • Mungkin nak copy entry, coding HTML, image link location
  • Nak bookmark page
  • and berbagai lagilah.
Act, aku just dapat bantu korang sekadar yang mampu je.

First, Nak bukak new tab bagi link yang dikehendaki.
  korang nampak tak bulatan kuning tu? Scroll pada mouse tu boleh berfungsi untuk membuka tab baru pada link yang korang nak bukak pada blog yang dah Disablekan setting Right-Click. Caranya letakkan Cursor (anak panah mouse korang tu) pada link yang korang maksudkan, then tekan scroll tu, Jangan pegi pusingkan scroll tu dah la..lari la dol.


 Second, Nak copy entry? Korang highlightkan entry atau ape-ape perkataan yang korang nak copy, macam ni.

 Bereh, kalau dah highlightkan, tekan Ctrl+C, untuk copy. Then korang boleh paste macam biase.

Third, Nak bookmark page, senang je, just tekan Ctrl+D pada papan keyboard anda, then akan keluar satu window kecik untuk korang berikan nama pada bookmark  tu.

Setakat ni lah dulu tutorial mengarut nih, untuk function yang lain korang cariklah sendiri, sebab aku pun belum habis belajar camne nak hack ni. (haha..hack ke ni?)

Aku ingat lepas ni nak share sedikit tutorial photoshoplah, korang nak ke? Kalau ade yang nak, aku buatlah nanti.


Selamat Mencuba!!!

Tiada ulasan :