Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Rabu, 4 Mei 2011

Kesalahan Lazim Pada Bacaan Al-Quran

Banyak kita jumpe dari kalangan pendakwah-pendakwah muda yang masih tak tahu hukum tajwid. Jadi apa salahnya kita belajar sedikit ilmu tajwid, ni antara kesalahan lazim yang aku dapat simpulkan semasa tadarus dengan para kaki surau di kampus aku.







Nampak tak tulisan yang aku highlight dengan warne kuning?? itu lah yang selalu kita terlepas pandang.
Ok, aku nak terangkan sikit ape penerangan bagi perkataan yang aku kuningkan ni.

  1. lihat kat kuning yang pertama, ia merupakan hukum ikhfa' haqiqi, iaitu dengung dengan 2 harkat, apa kesalahan yang selalu kita buat? kita tak mendengungkan atau dengung tapi xsampai 2 harkat.
  2. kuning yang kedua ialah idgham ma'al ghunnah, sama je cara bacaannya dengung tapi dengan memasukkan tanwin tu dalam huruf ya'. bunyiknye "sujjadayabtaghu..."ape kesalahannya yang biasa kita dengar? same je, kurang 2harkat dengungnye.
  3. kuning yang ketiga, sama macam yang kedua.
  4. hah, ini yang perlu ditekankan, banyak antara yang membaca kuning yaang keempat dengan bacaan qalqalah, Kenapa qalqalah? huruf Dha bukan dalam huruf qalqalah, memang biasa sangat kita dengar, dan kadang2 kita tak perasan yang kita yang bace dengan qalqalah.
Yang lain boleh rujuk sendiri, masa tak mengizinkan, doakan aku berjaya dalam Final Exam, ni paper last. (sempat lagi nak blogging).haha