Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Ahad, 6 Oktober 2013

Bulan Zulhijjah, Bulan Teristimewa Buat Umat Islam

Selain bulan 10 malam terakhir bulan Ramadhan dan 1 Syawal, kita masyarakat Melayu kurang pendedahan tentang keistimewaan bulan Zulhijjah. Zul hijjah adalah bulan yang istimewa, disana terdapat beberapa ibadah khusus untuk kita beramal. Suka saya kongsikan kepada semua pembaca, apakah istimewanya bulan Zulhijjah ini?

Perbanyakkan takbir. Bulan Zulhijah adalah bulan yang istimewa kerana disana umat Islam seluruh dunia bertakbir membesarkan Allah SWT.



Kata Syaikhul Islam wal Imam al-Muhaddithin al-Bukhari Radhiallahu anh:

Ibn Umar dan Abu Hurairah Radhiallahu anhuma keduanya keluar ke pasar pada hari-hari 10 (awal Zulhijjah) dengan bertakbir. Orang ramai pun bertakbir dengan takbir keduanya.

[Rujuk: Fath al-Bari, Syarah Sahih al-Bukhari.]

Firman Allah SWT :
لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ ۖ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ
(Surah al-Hajj ayat 28)
Maksudnya : "Agar mereka menyaksikan berbagai manfaat untuk mereka dan agar menyebut nama Allah pada beberapa hari yang telah ditentukan..."

Kata Bahrul Ummah Abdullah Ibn Abbas Radhiallahu anhuma:

ويذكرون اسم الله في أيام معلومات

"Yang dimaksudkan dengan Ayyaam Ma'lumaat ialah 10 terawal Zulhijjah."

[Rujuk: Fath al Bari, Syarah Sahih al-Bukhari.]

Dalam riwayat Ahmad dalam Musnadnya :

حَدَّثَنَا عَفَّانُ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ أَبِي زِيَادٍ عَنْ مُجَاهِدٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا مِنْ أَيَّامٍ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ وَلَا أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنْ الْعَمَلِ فِيهِنَّ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ الْعَشْرِ فَأَكْثِرُوا فِيهِنَّ مِنْ التَّهْلِيلِ وَالتَّكْبِيرِ وَالتَّحْمِيدِ

Telah menceritakan kepada kami Affa telah menceritakan kepada kami Abu Awanah dari Yazid bin Abi Ziyad dari Mujahid dari Ibnu Umar dari Nabi Shallallahu'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Tidak ada suatu hari yang lebih agung di sisi Allah dan tiada pula hari yang lebih Dia cintai untuk beramal daripada sepuluh hari ini, maka perbanyaklah tahlil, takbir dan tahmid." [Nombor Hadith : 5879]

Di antara 10 awal Zulhijjah dan 10 terakhir bulan Ramadhan, yang manakah lebih afdhal ?Jawab al-Hafiz Ibn Qayyim:

"Malam-malam 10 terakhir Ramadhan lebih afdhal dari malam-malam Zulhijjah. Dan hari-hari 10 awal Zulhijjah lebih afdhal dari hari-hari 10 terakhir Ramadhan."

Berfirman Allah lagi dalam surah al-Fajar ayat 1 hingga 2 maksudnya : 
"Demi al-Fajr dan malam-malam yang sepuluh."

Kata Bahr al-Ummah Ibn Abbas, Ibn az-Zubair, Mujahid, dan ramai dari kalangan Salaf:
"Ia adalah 10 hari Zulhijjah."

Kata al-Hafiz Ibn Kathir:
Pendapat ini adalah Sahih.

Allah tidak akan bersumpah, melainkan pada suatu yang penting dan besar manfaatnya.
Masya-Allah. Sungguh besar fadhilat bulan Zulhijjah, bulan memborong amal ibadah, apa tunggu lagi? Allah SWT telah menawarkan "Mega Sale" jangan sia-siakan.Semoga ia bermanfaat.

Himpunan kata-kata Ulama ini dikutip dari page Sebar Manfaat. dan hadith riwayat Ahmad dari Musnadnya

Tiada ulasan :