Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Sabtu, 19 Januari 2013

Cerita bapa jahat anak baik


Cerita bapa jahat Baik vs jahat:
Seorang pemuda kesedihan setelah kematian bapanya, lebih menyedihkan lagi apabila selalu sahaja orang kampung berceritakan tentang kejahatan arwah bapanya sewaktu hidup. Setiap kali dia pergi ke surau orang kampung akan membuat perbandingan antara dia dengan bapanya, selalu orang kampung berkata, " baik sungguh kamu ni, tapi bapa kamu jahat".

Sehinggalah beliau berfikir bagaimanakah caranya untuk dia membaiki imej arwah bapanya, supaya orang mengatakan bapanya seorang yang baik, lalu ia semakin banyak melakukan kebaikan agar imej bapanya bersih, namun semakin pula ramai yang mengatakan " kamu ni sangat baik, tidak seperti bapa kamu yang jahat". Keadaan ini semakin menjadikan ia sedih dan sentiasalah ia berfikir bagaimanakah cara agar orang kampung berkata bahawa bapanya seorang yang baik.

Akhirnya ia mendapat akal, dibuang segala kebaikannya, lalu ia melakukan berbagai kejahatan, sehingga dia berbuat kejahatan melebihi dari kejahatan yang dibuat oleh bapanya, kini ia tidak bersedih lagi dan sudah pun tersenyum kerana rata-rata orang kampung apabila bertemu dengannya akan berkata " kamu ni sangat jahat, bapa kamu baik sedikit dari kamu".

Pengajaran : 
Orang tidak memuji kamu selepas kematian disebabkan perhiasan nisan kuburmu yang cantik tetapi amalanmu sewaktu hidup, tinggalkanlah sebanyak mungkin kebaikan supaya kebaikanmu disebut dan supaya zuriatmu bergembira dengan kebaikanmu dan tidak bersedih dengan penghinaan kejahatanmu.


Kredit to : Ustaz Rosli Abdul Jabar

Tiada ulasan :