Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Sabtu, 5 Februari 2011

Cara Panjangkan Umur

Satu artikel yang amat luar biasa bagi aku seorang manusia biasa. Korang pernah terbaca tak kenyataan seperti ini? Benarkah ada cara untuk panjangkan umur kita? Semuanya atas ketentuan Allah. Kita hamba-Nya hanya mampu berdoa. Itulah sebaiknya.

Jadi, kali ni aku nak ulas sikit, ape yang dimaksudkan dengan "CARA PANJANGKAN UMUR". Actually aku bukan nak bagitahu tentang cara panjangkan umur. Siapalah aku boleh panjangkan umur korang..AKu bukan tuhan, aku cuma manusia yang same macam korang. Ehem, Ada seorang sahabat yang mengucapkan happy birthday kat aku dengan ucapan 
sElamat m"jd sE0rg yg lEbih matang!!!!!
huhu,,,azam bru l0rh,,,,


Then, dia pon bagi aku tips. How To panjangkan umur. Tapi bukan dengan cara jumpa doktor pakar atau Bomoh siam atau bomoh jawa. Just bagi 1 motivasi untuk kegunaan bersama..yeaah..


MAri kita ke hadapan lagi >>>>>>>>


ape die tipsnye? hanya MEMBACA. aku just nak bagi korang semangat. Janganlah malas-malas. 
So, ape kaitannye antara Panjang Umur dengan Membaca? em.ok..Mari try test tengok member aku kate ape..
dgn mEmbace,,,,tw knpe,,,
sbb ngn m'bce mgkin kite b0lh m'ketahui perkara yg kite xthu,,,
spt,,,,kite thu mcm mne s'suatu hidupn 2 wlwpn kite xpEnah tgk dy,,,
mgkin tnpa m'bce 2 kite akn m'ngmbil mse yg nk lme nk thu tntg hdpn 2,,,s0 dlm mse mde kite dh tw bnyk bnde,,
paham x?
ehem..ok..setuju tak kalo aku keluarkan kenyataan bahawa, umur kita akan lebih jimat dengan membaca?


Kalo aku jawab, mestilah setuju, sebab soalan aku..aku setuju lah dengan jawapan aku sendiri.haha..tak, act, gini, 
kite cube habiskan umur kita dengan membaca, membaca kerana ingin mengetahui atau nak tahu sesuatu perkara baru dengan lebih lanjut.
COntohnya, kita nak kaji tentang Islam. Nak kaji Islam mestilah dengan membaca salah satu caranya, kita habiskan waktu kita dengan membaca. lebih-lebih lagi kita baca mushaf suci Al-Quran. Korang tak sedar ke yang umur yang korang gune skang dalam keadaan tidak membazir. 


Kawan-kawan mesti tau, kita akan di tanya tentang apa yang kita buat dengan usia kita di dunia. adakah berbaloi jika kita hanya berfoya-foya?? berbaloi ke kita habiskan mase dengan lepak-lepak tepi jalan sambil kacau awek-awek seksi yang juga sama akhlak dengan beruk? ops maaf, terkasar.


sekiranya kita habiskan membaca quran. kalau nak kaji Islam bukan setakat mbaca, mesti kita fahami,then kita ikot apa yang terkandung dalamnya. InsyaAllah kita secar tak langsung terhindar dari segala bencana kerosakan akhlak seperti yang berlaku dan melanda di negara kita yang dikatakan Negara Islam.


kalaulah korang gunekan mase dengan merompak, ragut beg nenek tue, kacau awek-awek tepi jalan. Ape yang korang nak jawab di hadapan Hakim yang maha Agung?? nak jawab " saya merompak ya Allah". Malu kawan!


Oleh itu, marilah kita same2 membaca..sekurang2nya kita boleh mengangkat darjat kita daripada tergolong drpda orang yang jahil..


Adikku Baca Kitab Tafsir Ibn Kathir..hehe
Nasihat ni khas untuk diriku dan semua kawan yang aku sayang..





Tiada ulasan :