Sepatah Kata Dari Admin

Berkata Admin BuduMasham:

"Sekiranya didapati artikel dan tulisan dalam blog ini menyalahi sunnah, maka tinggalkan blog ini, dan ikutilah sunnah. Apa yg baik, diambil, apa yg buruk, jangan segan-segan untuk menegur"

Followers

Tweet!

Like This Blog!

Jumaat, 29 Mac 2013

Mutiara Kata dari kuliah mingguan TGHA di Masjid Rusila

Pagi tadi, kuliah TG Hj. Abdul Hadi Awang di Rusila. 
Seperti biasa TGHA menyampaikan 3 slot dlm kuliah mingguannya iaitu kuliah akidah, kuliah tafsir ayat al-Quran dan Hadis.

TGHA menyampaikan sebuah hadis berkenaan dengan penghulu segala istighfar. Hadis yg berbunyi :

"Sesiapa yang mengucapkannya pada siang hari (pagi) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia pada hari tersebut sebelum petang maka dia dari kalangan ahli syurga. Dan sesiapa yang mengucapkannya pada waktu malam (petang) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia maka dia dari kalangan ahli syurga." (HR al-Bukhari).



Penghulu Istighfar ini maksudnya : 

"Ya Allah, tiada Tuhan yang sebenar melainkan Engkau, Engkaulah yang menjadikan aku, aku adalah hamba-Mu, dan aku berjanji mentaati-Mu semampuku, aku berlindung kepada-Mu daripada kejahatan kelakuanku, Kukembalikan kepada-Mu segala nikmat yang Kau berikan dan aku kembali kepada-Mu dengan dosa yang kulakukan. Ampunilah aku, kerana tiada siapa yang dapat mengampuniku melainkan Engkau."
(Riwayat al-Bukhari no. 6306, 6323)

Selain itu, Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyampaikan tafsir ayat surah al-Jin. 

Antara intipati yang sempat saya catatkan semasa kuliah Tok Guru ialah :
  • Golongan Jin sama seperti manusia, iaitu ada yang beriman dan ada sebahagian yang kufur.
  • Golongan jin yang beriman pula masing-masing berpegang kepada mazhab-mazhab berdasarkan Tok Guru ditempat jin itu menghuni. Jika tok guru di sesuatu tempat itu membawa ajaran manhaj Asyairah, maka jin dikawasan itu yang beriman berpegang dgn manhaj itu.
Akhir kata dari saya, moga Allah panjangkan umur Tuan Guru agar dapat berbakti kepada umat yang sentiasa dahagakan ilmu agama. Ini sahaja yang dapat saya sampaikan dalam tulisan saya kali ini, moga ianya membei manfaat kepada pembaca. Dan suka saya merakamkan kesyukuran krn dapat bersalaman dengan tangan Tuan Guru. Mungkin lepas ini saya tak dapat jejakkan kaki ke bumi Terengganu kerana tempoh pengajian diploma saya telahpun tamat. Kini tiba masanya kumpul kekuatan untuk menempuh hidup yang lebih mencabar, iaitu berhadapan dgn masyarakat. 





Tiada ulasan :